Rehberlik Etkinlikleri
1)
ORYANTASYON ETKİNLİĞİ: OKULUMU TANIYORUM
Etkinliğin Amacı: Lise hayatına yeni
başlamış olan 9. Sınıf öğrencileri için yapılacak bir etkinliktir, okulu ve çevreyi
tanımaları, kendilerine istek-şikâyet belirtme fırsatı tanınması amaçlanır.
Öğrencilerden bir ders boyunca okulu
dolaşmaları gözlemlemeleri ve fark ettikleri iyi-kötü yönleri not almaları
istenir. İkinci ders sınıfa geldiklerinde öğretmen iki kutuyu en ön sıraya
koyar. Biri istek, biri ise şikâyet kutusudur. Öğrenciler gözlemlerine
dayanarak bu istek ve şikâyet kutusuna diledikleri her ne ise yazıp atarlar.
İsim yazmak zorunlu değildir ve bu yüzden öğrenciler isteklerini daha rahat
ifade edebilirler. Daha sonra bu kutulara atılanlar öğretmen tarafından açılır
ve sınıfa okunur. Yazılan dilekleri gerçekleştirmek için yapılacaklar ve
şikayetçi olunan konularda neler yapılabileceği düşünülür.
2)
GRUP REHBERLİĞİ ETLİNLİĞİ: TARTIŞ VE ÖĞREN
Etkinliğin Amacı: Öğrencilerin,
gerçek hayatta bulunacakları tartışma ortamlarında fikirlerini doğru ifade
edebilmeleri ve farklı görüşleri dinleme becerisi kazanmaları amaçlanır.
Tartış ve Öğren isimli etkinlikte,
öğrencilere günlük hayatta en sık karşılaştıkları problemler ya da şahit
oldukları kavgalar, tartışmalar sorulur. Bunlardan öğretmen tarafından en uygun
görülenler küçük kağıtlara yazılır. Öğrenciler dört kişilik gruplara ayrılır ve
her gruba bir kağıt ve tartışma konusu verilir. Gruplara verilen konular günlük
tartışma konuları olmalarına rağmen, bu sefer problemi resmi bir ortamda
gerçekleşmiş gibi ele almaları istenir. Öğrenciler kendi aralarında bir süre
resmi bir dil kullanarak ve saygı çerçevesinde konuyu tartışırlar. Her gruba
verilen 15 dakika süre dolduğunda, gruplar tahtaya gelerek tartışmalarını
açıklarlar ve konuyu bu şekilde ele almanın nasıl bir değişiklik yarattığı,
farklı fikirde olanların birbiri hakkında ne düşündüğü, nelerin değiştiği hep
beraber konuşulur. Etkinlik sonucunda nezaketin ve karşındaki kişiyi dinlemenin
aslında günlük hayatta ve yakınlarımıza karşı da gerekli olduğu anlaşılır.
3)
EĞİTSEL REHBERLİK ETKİNLİKLERİ
3.1.) HERKES ÖĞRENEBİLİR
Etkinliğin Amacı: Öğrencilerin
bireysel öğrenme stilleri hakkında bilgi sahibi olmaları ve bu sayede
çalışmalarını daha etkili yönetmeleri amaçlanır.
Herkes Öğrenebilir isimli etkinlikte öğretmen,
öğrencilere öncelikle sınavlara nasıl hazırlandıklarını, en çok nasıl
çalıştıklarında bilginin akıllarında kalıcı olduğunu sorar ve sınıfın
cevaplarını dinler. Daha sonra, herkesin kendine özel öğrenme stili olduğundan
bahseder, kimi yazarak, kimi kendi kendine sesli anlatarak, kimi de görsel
desteklerle daha iyi öğrenir. Öğretmen bunun için hazırladığı kısa testi
öğrencilere dağıtır. (Soru örneği: Grafikler ve şemalar yardımıyla daha iyi
öğrenirim [evet veya hayır], İnsanları dinlemekten keyif alırım [evet veya
hayır], İnsanların yüzleri isimlerinden daha çok aklımda kalır [evet veya
hayır]) Öğrenciler testteki sorulara verdikleri cevaba göre en çok hangi yöne
yatkınlık gösterdiyse, öğretmen tarafından belirlenir ve sınıf topluca
düşünerek öğrenciye özel çalışma önerileri verir. Bu sayede öğrenciler hem
kendileri hem de arkadaşları aracılığıyla bilgisini genişletir.
3.2.) İSTİKAMET ÜNİVERSİTE
Etkinliğin amacı: Bu
etkinlikte, liseden bir sonraki adım olan üniversitenin tanıtılması, öğrencilere
fikir verilmesi ve motive edilmesi amaçlanır.
Öğretmen sınıfa farklı üniversitelerin
tanıtım bilgileri ile gelir, aynı zamanda farklı bölümler hakkında da bilgi
verecektir. Öğrencilere lise bittiğinde ne yapmak istedikleri, üniversite
hayalleri olup olmadığı sorulur. Daha sonra öğretmen, öğrencilerden bir
üniversiteden beklentilerini, üniversite mezunu olmanın lise mezunu olmaktan
nasıl farklı olabileceğini yazmalarını ister. Öğrenciler bunları sınıfa okur,
öğretmenin tanıtmış olduğu üniversiteleri ve bölümleri inceler. Kendisine uygun
olup olmadığı hakkında hep beraber tartışırlar. Bu etkinlik karşılıklı konuşma
ve öğrencide bulunan kalem kâğıt ile gerçekleştirilir. Herhangi bir materyal
gerekmemektedir.
4) MESLEKİ
REHBERLİK ETKİNLİKLERİ
4.1.) GELECEKTEKİ BEN
Etkinliğin Amacı: Öğrencilere
geleceklerinde daha iyi bir kariyer hedeflemeleri için gerekli motivasyonu
sağlamak, başarabileceklerine olan inancı güdülemek amaçlanır.
Etkinlikten bir gün önce öğretmen,
öğrencilerden hayallerindeki mesleği ya da olmak istediği yeri, durumu bir iki
cümle ile anlatmalarını ister ve tüm cevapları not eder. Öğretmen öğrencilerin
yüzlerinin fotoğrafını çeker, verdikleri cevaplara göre öğrencileri gelecekte
hedefledikleri mesleği yapar gibi veya hedefledikleri yere gitmiş gibi
fotoğrafı düzenler. (Örneğin, bir astronot fotoğrafına öğrencinin kafasını yerleştirmek
veya Fransa’yı gezip görme hayali olan bir öğrenciyi Eyfel Kulesi önüne
fotoğrafı düzenleyerek koymak gibi.) Etkinliğin yapılacağı gün öğretmen
öğrencilerden bir gün önce verdikleri cevapları hatırlamalarını ister. Daha
sonra tüm sınıfın göreceği şekilde her öğrencinin fotoğrafı kendisine verilir.
Daha sonra her öğrenci gelecekte fotoğraftaki haline ulaşabilmek için neleri
değiştirmesi ve ne yapması gerektiğini düşünüp söyler. Öğrenciyi motive etmek
ve kendisi hakkında mutlu hissetmesini sağlamak, sıra dışı bir etkinlikle bunu
unutulmaz kılmak amaçlanmıştır.
4.2.) BENDEN NE OLUR?
Etkinliğin Amacı: Öğrencilerin
farklı karakterlerin ve kişisel yönelimlerin farkına varması, incelemesi ve
bunlarla farklı iş alanları arasında bağlantı kurması amaçlanır.
Benden ne olur etkinliğinde, öğretmen dört
farklı kişi kurgular, kartonlara kurguladığı dört farklı karakteri ve
karakterlerin kişilik özelliklerini, sevdiği/sevmediği, başarılı/başarısız
olduğu yönleri kısaca yazar. Öğrencilere karakterleri tanıtır ve kartonları
tahtaya, herkesin göreceği şekilde asar. Öğrencilerden her bir karaktere
çalışabilecekleri alanlar ve iş seçenekleri düşünmeleri istenir. Daha sonra
düşüncelerini sebepleri ile beraber sınıfla paylaşırlar. Etkinlik sonunda
öğrenciler hangi karaktere daha yakın hissettiklerini ve kendileri olsa hangi
işi tercih edecekleri hakkında yorum yaparlar.
5)
KİŞİSEL REHBERLİK ETKİNLİKLERİ
5.1.) TANI BENİ
Etkinliğin Amacı: Öğrencilerin
birbirlerini yakından tanımaları, sınıf içi birlik beraberlik duygusunu
hissetmeleri ve kendilerinde iyi/ilginç yönleri düşünmeleri amaçlanır.
Tanı Beni isimli etkinlikte, öğrenciler
sırayla kendileri hakkında ilginç buldukları, sıra dışı ya da normalde
insanların birbiriyle tanışırken hemen vermeyecekleri bilgileri seçer, 2
tanesini söyler ve 1 tane de kendisi hakkında doğru olmayan bir gerçek söyler.
Sınıfın geri kalanı, hangi bilginin doğru olmadığını bulmaya çalışır. Bu
etkinlik sayesinde öğrenciler birbirleri hakkında ilginç detaylar öğrenecek ve
bu sebeple daha yakın ilişkide hissedeceklerdir. Öğrencilerin aileleri ilgisiz
olduğu için, kendilerine böyle bir soru yöneltilmesi onlar için farklı bir
deneyim olacak ve kendileri hakkında düşünme fırsatı sunacaktır.
5.2.) BUGÜN NASILSIN?
Etkinliğin Amacı: Öğrencilerin belli
olaylar karşısında nasıl hissettiklerini ve nasıl tepkiler verdiklerini kendi
kendilerine fark etmelerini sağlamak amaçlanır.
Öğrencilerin her birinden bir hafta
boyunca her gün, o gün olan olaylar karşısında hissettiklerini günlük tutar
gibi yazmaları istenir. Bir hafta sonunda öğrenciler bu deneyimleriyle ilgili
bir yazı yazıp öğretmene teslim edeceklerdir. Öğrenciler günlüklerine
yazdıklarını öğretmenle paylaşmak zorunda değiller, yalnızca isteyen öğrenci
günlüğü paylaşacak, ancak tüm öğrenciler 1 haftanın sonunda kendilerinde
gözlemledikleri değişimi veya bu deneyimin kendilerine neler kattığını anlatan
bir yazı oluşturacak.
6) ÖNLEYİCİ
REHBERLİK ETKİNLİKLERİ
6.1.) BAŞKA BİR İHTİMAL
Etkinliğin Amacı: Öğrenciler
sıkıntılı zamanlarda insanların alkole ya da sigaraya yönelmesinin aslında
gerekli olmadığını ve farklı başa çıkma yöntemlerini öğrenmeleri amaçlanır.
Öğretmen sınıfa gelir ve Ali isminde bir
adamın hikayesini anlatır. Ali isimli insan depresyondadır, sebepleri detaylı
olarak öğrencilere verilmez, hassas oldukları konuları tetiklemekten kaçınılır.
Ali’nin depresyonu onu her gün alkol almaya ve devamlı sigara içmeye
yöneltmiştir. Öğrenciler, bundan 40 sene sonra, Ali’nin sağlık durumunu kısaca
tahmin etmeye çalışırlar. Ve daha sonra, 40 sene önceye dönülür, Ali’nin
depresyonu henüz başlangıçtadır, ancak bu sefer sigara ya da alkol
kullanmayacaktır. Peki bunun yerine ne yapacaktır? Öğretmen “Ali, hissettiği
duyguları yakın çevresi ile paylaşır ve yardım yolları arar. Psikolojik destek
almaya başlar ve hayatına yeniden yön verir. 40 sene sonra Ali, kariyerinde
gelişmiş ve mutlu ailesini kurmuş sağlıklı bir insan olarak karşımıza çıkar.”
Şeklinde bir örnekle öğrencileri yönlendirir ve tartışmayı başlatır. Öğrenciler
etkinlik sonunda hem kendileri için sıkıntılardan kurtulma yolları hakkında
bilgi sahibi olacaklar hem de henüz yolun çok başında olduklarını fark ederek
kendileri için iyi bir yol çizme konusunda motive olacaklar.
6.2.) AKRAN ZORBALIĞI
Etkinliğin amacı: Lisede ergenlik
döneminde bulunan öğrencileri akran zorbalığı hakkında bilgilendirmek
amaçlanır.
Öğretmen sınıfa gelir ve öğrencileri
selamlar, daha sonra öğrencilere okul hayatında karşılaşabilecekleri
zorlukların neler olduğunu sorar, cevapları alır. Daha sonra akran zorbalığı hakkında
öğrencileri bilgilendirir ve kısa bir test dağıtır. Test sorularında çeşitli
durumlar verilmiştir ve öğrenciler bu durumların akran zorbalığı olup
olmadığını tespit edeceklerdir. (Örnek: Arkadaşının konuşma şekliyle, şivesiyle
dalga geçmek [evet, akran zorbalığı]; Arkadaşına sınav sonucunu sormak ve
birbirinizden daha iyi öğrenmek için sonuçlarınızı karşılaştırmak [hayır, akran
zorbalığı değil]) Etkinlik sonunda doğru cevaplar öğretmen tarafından verilir
ve akran zorbalığına karşı kendimizi nasıl koruruz, başkalarına karşı nasıl
daha anlayışlı ve ön yargısız yaklaşabiliriz, bu konuda bilgilendirir.
Yorumlar
Yorum Gönder